Valoració econòmica del pressupost municipal 2024

Divendres, 2 de febrer de 2024

Escrit d'opinió de Falgàs Marco, regidora d'Hisenda 

El pressupost és l’eina bàsica de gestió dels recursos municipals. És la plasmació numèrica del programa d’actuació de l’Ajuntament, mitjançant el qual volem assumir els objectius l’equip de govern.

En l’anterior butlletí vam incloure una explicació gràfica dels elements més evidencials. El pressupost municipal de Torrelles té una funció redistributiva, amb una mirada de defensa dels drets socials i de les polítiques comunitàries.

L’economia mundial ha continuat aquest últim any amb la recuperació dels efectes de la pandèmia i la invasió russa d’Ucraïna. En positiu cal destacar la disminució dels preus energètics, la millora de les tensions en les cadenes de subministrament global i l’impuls derivat del desplegament de mesures per afrontar la inflació. Si bé la recuperació econòmica perdura, la incertesa es manté elevada.

L’impacte de l’IPC i l’alça dels consums energètics sobre el pressupost

Les pressions en els preus continuen allargant-se en el temps més del que s’esperava fa un any, si bé ja és palpable una disminució dels preus dels combustibles i d’alguns productes bàsics. L’augment de preus ha tingut un efecte en l’execució del pressupost de 2023, especialment en el capítol 2 de despeses de béns corrents i de serveis

Caiguda d’ingressos de l’impost sobre la plusvàlua i de l’impost sobre construccions

Als efectes de la inflació i de la crisi energètica sobre el pressupost de despesa s’hi suma la reducció d’una de les principals fonts de finançament tributari municipal, l’impost sobre la plusvàlua que s’aplica en els casos de venda, donació o herència d’un habitatge. Les sentències del Tribunal Constitucional que consideraren nul el mètode de càlcul utilitzat per establir la base impositiva de l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTNU) estan tenint un fort impacte sobre les finances municipals. D’una banda, perquè es fa baixar els ingressos municipals en relació a exercicis previs a les sentències judicials. I, de l’altra, perquè l’efecte retroactiu de les sentències obliga a anar retornant als particulars que han reclamat els diners ingressats de més en els exercicis passats.

En la línia encetada del pressupost inicial 2022, l’ingrés pressupostat d’aquest impost en el Pressupost 2024 és un 23% menor que en l’exercici anterior.

Pendent un Pla de Viabilitat sobre l’augment de despesa

El pressupost de l’Ajuntament de Torrelles de Llobregat depèn massa d’ingressos volàtils com l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO) i l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTNU).

A l’octubre d’aquest any acaba la pròrroga del contracte de més volum que assumeixen els comptes municipals: el servei de neteja viària i recollida de residus. La nova licitació, inevitablement farà augmentar el preu el servei, d’acord amb els costos actuals (el contracte és del 2013), només assumible amb un increment d’ingressos.

També hem modificat l’ordenança reguladora de l’Impost sobre béns immobles per recollir les instal·lacions d’energia renovable limitant la bonificació a fi que el benefici fiscal no superi el cost de la instal·lació. En cap cas l’import total bonificat (sumant els tres períodes) podrà excedir del 50% del cost de la instal·lació.

Els tècnics de l’Ajuntament de Torrelles podran inspeccionar d’ofici les instal·lacions bonificades amb l’objecte de comprovar les seves característiques, condicions de funcionament o rendiment.

Reclamació sobre millores del finançament municipal

Ja en el ple d’aprovació del pressupost ho vam dir: Els ajuntaments som l’administració més propera a la ciutadania. Cal donar resposta des de primera línia a moltes necessitats i urgències que tot sovint s’escapen de les competències municipals.

El sistema de finançament actual no resol adequadament les situacions que estem patint els ajuntaments. Tal com han reclamat les entitats municipalistes, cal que la Generalitat impulsi de manera urgent la Llei de Governs i finances locals. Cal concretar un nou marc jurídic que atorgui les competències i els recursos perquè els ajuntaments puguin afrontar els nous reptes amb la seguretat jurídica i amb el finançament que requereix l’administració més propera al ciutadà.

Cal que el govern de l’Estat replantegi de manera estructural el finançament dels ens locals, incrementant les transferències que reben els ajuntaments de la participació en els tributs i en els ingressos de l’Estat. Aquest increment ha de pal·liar la manca de recursos per fer front a l’augment del cost de l’energia, dels costos de l’obra pública o del costos salarials producte de la inflació, entre altres causes. Cal que es compensi la pèrdua d’ingressos que estem patint els ens locals per l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Béns de Naturalesa Urbana per l’efecte de les Sentències del Tribunal Constitucional.

Programes d’inversions i d’ajuts supramunicipals

Els pressupostos de l’Ajuntament de Torrelles de Llobregat incorporaran al llarg del mandat 2023-2027 el crèdit dels dos grans programes d’inversions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Diputació de Barcelona.

El Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) de l’AMB es desplegarà a trenta-cinc municipis de l’AMB, sense incloure-hi el de Barcelona, que disposa d’un programa específic d’inversions en l’espai públic. L’assignació dels fons destinats a l’execució del Programa de cohesió territorial es caracteritza per voler ser proporcional i, al mateix temps, tendir a compensar les desigualtats entre els municipis metropolitans.

El Programa general d’inversions (PGI) de la Diputació de Barcelona s’emmarca en el Pla de concertació Xarxa de Governs Locals, orientat a promoure al llarg de quatre anys la nova inversió i el manteniment sostenibles d’inversions a la província de Barcelona, i es basa en una dotació garantida per a cada ens local i coneguda de forma prèvia a la sol·licitud.

A tot això, en el context de recuperació posterior a la pandèmia de la Covid-19, les administracions supramunicipals han impulsat programes de suport als municipis per estimular el rellançament de l’economia local a través del foment d’inversions estratègiques que potenciïn un desenvolupament sostenible, des de la triple dimensió de sostenibilitat que preveu l’Agenda 2030: sostenibilitat socioeconòmica, sostenibilitat mediambiental i sostenibilitat territorial. L’Ajuntament de Torrelles s’ha acollit a les diverses convocatòries impulsades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Diputació de Barcelona, en gran part sota el paraigües dels fons NextGenerationUE del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència estatal.

L’elaboració del projecte de Pressupost s’ha fet tenint en compte el context descrit a l’apartat 1 d’aquesta memòria. La recuperació econòmica avança però es manté la incertesa per una inflació alta, uns preus de l’energia encara alts, i un enduriment de la política monetària, que ha situat l’euríbor a màxims, amb una aturada del mercat hipotecari i la construcció. El nou mètode de càlcul i les devolucions per les sentències judicials de l’impost de la plusvàlua també obliguen a pressupostar menys ingressos per a aquest concepte.

El govern municipal tenim la determinació de complir els objectius d’equilibri econòmic i financers fixats per l’Estat. Amb aquests condicionants, s’ha fet el possible per orientar els comptes cap a les polítiques i els objectius que conformaran el Pla d’Actuació Municipal 2023-2027, actualment en elaboració.

Darrera actualització: 11.03.2024 | 17:57