El petit comerç dona vida a Torrelles

Dimarts, 25 de febrer de 2025

En aquesta edició entrevistarem a la Laura Màrquez, responsable i gerent del Bar l’Òstia, que ens obre les portes del seu negoci i ens permet conèixer-la una mica millor.

Laura, vas iniciar el teu negoci fa poc més de dos anys, ens podries explicar com va sorgir la idea d’emprendre?
La veritat és que, d’entrada, no tenia idea d’emprendre, jo vaig estar treballant molts anys a la restauració i estava una mica cansada del sector, la veritat, i tampoc mai m’havia plantejat obrir el meu propi negoci. Però va coincidir en un moment de la meva vida que va sorgir aquesta oportunitat al poble. Va quedar aquest local buit, i va ser tot molt ràpid, ho vam decidir quasi sense pensar-ho, i, la veritat és que avui dia estic molt contenta.

Per què vas decidir emprendre concretament en aquest sector de l’hostaleria i la restauració?
L’hostaleria m’agrada i ja tenia experiència en aquest sector durant els darrers anys. M’agrada molt el tracte amb la gent i el tipus de servei que oferim, encara que sigui una feina una mica més cansada que altres. Però m’agrada molt poder oferir un bon servei i productes de qualitat als nostres clients, i fer que se sentin com a casa, i que d’alguna manera podem ser com a part de la seva família, ja que diàriament ens trobem gairebé les mateixes persones.

Què suposa per a tu el fet de portar i gestionar el teu propi negoci? Com gestiones els horaris del negoci amb la conciliació familiar?
Una de les coses bones de gestionar el teu propi negoci és que pots adaptar una mica els horaris per intentar conciliar. En el meu cas, soc mare de criatures que encara són petites i necessiten que estigui per ells. Per això, intento tenir disponibilitat a les tardes per estar amb ells, però sense renunciar a poder ser dona treballadora i tirar endavant el meu negoci. El fet d’emprendre em permet anar una mica al meu ritme i adaptar-me a les meves necessitats. Hem vist que els nostres clients s’acaben adaptant als horaris que oferim, continuen venint, i també s’agraeix.

Quantes persones treballeu al negoci?
Actualment, som tres persones: la meva mare que està a la cuina i jo, entre setmana. Els caps de setmana comptem també amb una altra persona que ens dona suport, ja que és quan normalment tenim més feina.

Feu entregues a domicili dels productes? En cas negatiu, us heu plantejat en algun moment impulsar el lliurament a domicili dels vostres productes?
No fem entregues a domicili. Entre setmana preparem menjar per emportar per als clients que ho demanen. Els caps de setmana abans ho fèiem, però ara ja no perquè tenim força feina i moltes reserves. De moment tampoc no ens plantegem el servei de repartiment a domicili.

Quins creus que són els vostres punts forts com a comerç local i quins són els vostres punts a millorar?
Bé, penso que sempre hi ha coses a millorar i a anar aprenent per molt temps que portis. Com a punts forts, que veus que la clientela t’acaba agafant confiança, són fidels, es troben com a casa, i t’acaben veient com família. Això, en altres llocs més grans no passa. Per exemple, a Barcelona, el tracte als clients quan vas a un bar és més impersonal.

Quina creus que és la teva especialitat o plat estrella?
A la gent li agraden molt els nostres bunyols de bacallà i les mandonguilles amb sípia. Podríem dir que són els nostres plats estrella, pels que quasi tothom pregunta.

Feu algun tipus de menú per persones amb intoleràncies o per persones vegetarianes o veganes?
No tenim un menú específic per aquests col·lectius. En el cas de persones amb intoleràncies, però, poden estar molt tranquil·les perquè a la carta especifiquem els menjars que no tenen gluten, o són sense lactosa, per exemple, i que d’aquesta manera puguin identificar què poden i què no menjar.

En el cas de les persones veganes o vegetarianes, normalment sempre truquen primer per preguntar i intentem oferir opcions de plats alternatius aptes als seus gustos. Intentem adaptar-nos sempre a les necessitats de la nostra clientela.

Quin creus que és el secret perquè un negoci com el vostre, de la restauració, tingui èxit a Torrelles?  
Bé, crec que el secret podria estar lligat amb el fet de donar una bona atenció a la clientela, entendre les seves necessitats, saber què volen en tot moment, i com deia abans, fer-los sentir a gust al nostre local, com a casa. Per exemple, quan venen els nostres clients habituals ja sabem què volen prendre i directament els hi tenim preparat, no han de demanar ni esperar gaire. Intentem aportar aquest valor afegit al nostre servei que potser en altres llocs no és possible fer-ho. A més, intentem garantir la qualitat del producte que oferim i comprem pràcticament tots els nostres productes aquí al poble.

Què creus que caracteritza el comerç de Torrelles? Per què la gent hauria de comprar al comerç local?
Crec que entre tots hem de continuar fent poble. Els i les habitants de Torrelles hem de contribuir a fer que el comerç perduri, i per això hem de fer poble i anar al nostre comerç. Perquè, si entre totes i tots no ho fem, potser arribarà un moment que el nostre comerç desapareixerà. Comprar al poble també suposa comoditat, perquè ho tens tot a mà i no t’has de desplaçar. Ho tinc molt clar i intento fer poble, tant pel que fa al negoci, com personalment.

Quines recomanacions donaries a algú que s’estan plantejant emprendre un negoci al poble?
Jo li diria que endavant, que les coses s’han de provar i s’ha d’arriscar per experimentar els èxits. Si tens un projecte força madurat i tens il·lusió per dur-lo a terme, endavant!

 

Laura, moltes gràcies per la teva participació en aquesta entrevista i gràcies per fer comerç.

 

Darrera actualització: 25.02.2025 | 08:54