Des del temporal del mes d’abril l’Ajuntament de Torrelles ha treballat per tal restablir la normalitat en dos dels seus trams més afectats, l’esvoranc produït a l’alçada de Can Coll i la pista forestal que connecta amb Begues.
FASES DE L’OBRA
Els treballs per tal d’obrir aquesta via als de vehicles d’emergències i serveis ja es van fer durant el mateix temporal els dies 20 i 21 d’abril, permetent també el pas dels veïns i veïnes de Begues mentre tenien tallat l’accés al seu municipi per Gavà.
Posteriorment, vista la complexitat i el cost de les obres en ambdós punts, es va acordar elaborar un pla per fases que, en el cas de la pista, ha de culminar amb un projecte de millora que doni resposta a les necessitats dels veïns i veïnes de Torrelles sense repercutir en la mobilitat a la resta del municipi.
PISTA FORESTAL
FASE 1 (EMERGÈNCIA) – executada – maig i juny 2020 – 15.000€
En aquesta primera fase es van retirar les roques i pedres que ocupaven la pista així com els pins caiguts i que n’impedien la circulació. També es va refer les canalitzacions d’aigua tapades pels despreniments de terra i es van col·locar unes tanques tipus “New Jersey” per assegurar la zona de pas més malmesa.
FASE 1.2 (ESTUDIS) – executada – maig, juny i juliol – 6.000€
En paral·lel a les actuacions de la fase 1 es van encarregar diversos estudis tècnics per avaluar-ne els danys més greus i les possibilitats (tècniques i econòmiques) de reobertura. En l’elaboració d’aquests diagnòstics es va comptar amb l’ajuda de la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, així com de dues empreses privades amb llarga experiència en situacions similars.
FASE 1.3 (CONTRACTACIÓ OBRES) – juliol i agost 2020
Durant el mes de juliol es va adjudicar l’obra que abans de ser executada necessita dels plans de seguretat pertinents, així com un estudi geotècnic que garanteixin la seguretat en la fase de reobertura. Aquest estudi va concloure que el tram de la Pista que passa per Torrelles es podia reobrir. Tot i així, es va decidir mantenir tancat fins que el tram de Begues no fos circulable.
FASE 2 (ARRANJAMENT PROVISIONAL) – setembre 2020 – 50.000€
La setmana del 7 de setembre l’empresa a qui es va adjudicar l’obra va començar a senyalitzar el tram on s’han de realitzar les tasques. Es va decidir conjuntament amb Begues mantenir la pista tallada fins que s’acabés la instal·lació de les tanques tipus “New Jersey” al tram de Begues (prevista pels dies 15 o 16 de setembre).
Un cop finalitzada aquesta fase el pas tornarà a estar com abans dels temporals, exceptuant a l’esvoranc amb pas semafòric alternatiu que seguirà amb un sol carril de circulació.
FASE 3 (ARRANJAMENT CAMÍ MASIES) – 2021 a 2022 – 100.000€ a 150.000€
Està previst encarregar la reparació d’aquest esvoranc i del camí que porta a les masies de la zona a partir del 2021, amb l’aprovació dels pressupostos. Aquesta és una obra complexa que haurà de comptar amb la participació d’altres administracions per poder dur-se a terme.
FASE 4 (PROJECTE DE MILLORA) – 2021 a 2023 – €?
Amb la participació de persones usuàries de la pista, així com de veïns i veïnes de Can Guey i Torrelletes, s’elaborarà un Projecte de Millora de la Pista que tingui en compte les necessitats dels vehicles que hi circulen sense repercutir en altres zones del municipi.
PONT DE CAN COLL
FASE 1 (EMERGÈNCIA) – executada – maig i juny 2020 – 13.500€
Els primers dies es va senyalitzar l’esvoranc amb pas alternatiu semafòric, i es van col·locar les tanques tipus “New Jersey”. Durant les setmanes següents es va canalitzar l’aigua procedent de la baixada del CEIP Can Coll per tal que en cas de noves pluges intenses aboqués l’aigua directament a la riera, reparant un tram del col·lector pluvial.
FASE 1.2 (ESTUDIS) – executada – maig, juny i juliol – 7.000€
En paral·lel a les actuacions de la fase 1 es van encarregar diversos estudis tècnics per avaluar-ne els danys més greus i les possibilitats (tècniques i econòmiques) d’execució. En l’elaboració d’aquests diagnòstics es va comptar amb l’ajuda de la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, així com de dues empreses privades amb llarga experiència en situacions similars.
FASE 2 (REPARACIÓ ESVORANC) – setembre i octubre 2020 – 50.000€
Amb l’actuació prevista durant la segona quinzena de setembre i la primera d’octubre es preveu deixar l’obra finalitzada i reobrir la circulació en ambdós sentits. Aquesta actuació compta amb l’ajuda econòmica de la Diputació de Barcelona.
RESUM PRESSUPOST DESPESES EXECUTADES 2020
FASE 1. EMERGÈNCIA - EXECUTADA
maig, juny
13.500,00 €
FASE 1.2. ESTUDIS - EXECUTADA
maig, juny, juliol
7.000,00 €
FASE 2. REPARACIÓ ESVORANC
setembre i octubre
50.000,00 €
TOTAL EXECUCIONS PONT DE CAN COLL
70.500,00 €
15.000,00 €
6.000,00 €
FASE 2. ARRANJAMENT PROVISIONAL
TOTAL EXECUCIONS PISTA FORESTAL
71.000,00 €