La declaració d’Estat d’alarma decretada, contempla a la seva Disposició Addicional Tercera la suspensió dels termes i la interrupció de terminis per a la tramitació de procediments administratius des de la data del propi Decret (14 de març de 2020), però amb unes excepcions.
En aquest sentit, el terme fa referència a un moment determinat en el temps en que la norma exigeix complir la obligació i el termini consisteix en l’espai de temps, que la norma estableix per complir la obligació.
Com a exemple podríem dir que una notificació practicada el dia 9 de març en la que s’atorguen 10 dies naturals per formular al·legacions, s’hauran esgotat 4 dels 10 dies de termini concedit, quedant 6 dies de termini que començaran a comptar en el moment en que s’aixequi l’estat d’alarma.
Així mateix, la disposició addicional quarta preveu la suspensió dels terminis de prescripció i caducitat de qualsevol acció i drets durant el període que duri l’Estat d’alarma, i de les seves pròrrogues.
Com a excepció, la norma regula l’adopció d’acords i ordenació de dos tipus d’actuacions, les estrictament necessàries per evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l’interessat en el procediment sempre que aquest manifesti la seva conformitat i quan l’interessat manifesti la seva conformitat en que no es suspengui el termini.
Així mateix, l’Ajuntament pot acordar motivadament la continuació d’aquells procediments administratius que vinguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l’estat d’alarma, o que siguin indispensables per la protecció de l’interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.
Com a última excepció, la suspensió i interrupció previstes no serà d’aplicació als procediments administratius en els àmbits de la afiliació, liquidació i cotització de la Seguretat Social, ni tampoc als terminis tributaris.
En concret, en matèria de concessió de llicències d’obres i d’activitats i analitzat el Reial Decret hem d’entendre que la seva generalitat i rotunditat aboquen a una paralització de l’activitat administrativa de les entitats locals.
A més a més l’advocacia de l’Estat ha interpretat aquesta disposició entenent que la regla general és que s’ha d’entendre que es produeix una suspensió automàtica de tots els procediments que tramitin les entitats del sector públic, quedant paralitzada la gestió de l’Ajuntament.
Així doncs, en matèria de concessió de llicències d’obres i activitats només podien concedir-se en cas que l’interessat mostri la seva conformitat i es motivi la concessió per part de l’òrgan competent. Tot i així el termini per interposar recurs estarà suspès fins l’aixecament de l’estat d’alarma, mantenint-se un acte administratiu sense possibilitat d’adquirir fermesa.
Tenint en compte que s’han habilitat mesures organitzatives de teletreball per facilitar la prestació de serveis a les persones treballadores de l’Ajuntament seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, i atenent als principi d’eficàcia i eficiència del sector públic, no tindria sentit paralitzar els serveis administratius de l’Ajuntament que segueixen treballant per quan es restableixi la normalitat una vegada finalitzi el període d’alarma i les seves pròrrogues